[personal profile] sposterig
В березні ходив на виставку британського мистця Грейсона Перрі, і дуже вона мені сподобалася.


Цікавим виявилося місце її проведення: галерея "Ізоляція"; наскільки я знаю, її колектив мав одноіменну галерею в Донецьку, але бандити захопили її і перетворили на тюрму, а колектив втік і відновив її у Києві, так само у промзоні. У дворі цього заводу стоїть пам'ятник воїнам дніпровської флотилії.

Але до виставки.

***
Головне, що виставка дає чисто естетичне і навіть фізіологічне задоволення. Експонати - це шість величезних яскравих килимів-гобеленів із купою і фантасмагоричних, і реалістичних деталей; оку приємно роздивлятися ці насичені барви і ворсисту текстуру, а розуму цікаво розглядувати і розшифровувати елементи і будувати з них історії. А історії ці мають кілька шарів смислів.

Перший смисл на поверхні: актуальна соціальна критика. Це алегорична біографія вигаданого, але типового сучасного британця Тіма Рейквела: від народження до смерті у літньому віці. Цей художник, Грейсон Перрі, знімав документальну стрічку про побутові традиції англійських регіонів, і вирішив зконцентровано відбити їх в одній персональній історії. Мене вона зворушила і з просто життєвого погляду, і з соціально-історичного. Людське життя розгортається переді мною, і в ньому я впізнаю себе самого. Ось він немовля, ось комплексуючий підліток, ось манерний хіпстер, ось обережний батько сімейства, ось успішний підприємець, а ось жертва автоаварії. Кожна картина насичена масою соціально-культурних символів і позначок, які, думаю, впізнаються і читаються англійцями, як свіжа газета, і несуть як сентиментальний, так і сатиричний меседж. Хоч сам я по Англії трошки поїздив і деякі з цих ребусів розгадую, але в основному я уловлюю лише загальний сенс. Деталі писалися для англійців.

З соціально-історичного погляду - це так само типова трансформація британців від суспільства індустріальних робітників у суспільство середнього класу, який цінує набуту заможність, але не дуже уявляє, що із нею робити і яка тепер його роль у світі - точнісінько як розповідав Джон Ленон.

Другий смисл - це історія-прототип, яка підштовхнула Грейсона Перрі: моралізаторський комікс 18-го сторіччя «Історія марнотрата» (Rake’s Progress –> Тім Рейквел). Як і триста років тому, молодий чоловік шукає комфортних форм, щоб компенсувати порожнечу смислів, і в цьому зазнає життєвої поразки.


Третій рівень смислів – ренесансі картини на християнські сюжети, з яких Перрі зняв структуру для кожної з робіт цієї серії. Важлива, як на мене, алегорія, яку я прочитав як вказання на циклічність людського досвіду: все вже було, все вже пережито, перестраждано і намальовано, і в долі кожного пересічного обивателя вічно відбиваються одні й ті ж євангельські колізії. Тривожний якийсь символ, безнадійний.

Картини я зісканував з чудового буклету, який там купив, але вони не передають яскравості оригіналів.

***
Перший кадр: “Поклоніння вуличних бійців”.

Тім народжується в якомусь робітничому передмісті, і його вітають місцеві дєвахи і пацани. На стінах фотографії старої індустріальної Англії. Пацани-скінхеди приймають його у плем'я, даруючи ознаки приналежності — форму тутешньої футбольної команди; для англійців це дуже важливо (це переповідь картини Мантеньї “Поклоніння пастухів”/

Другий кадр: “Агонія на парковці” - за мотивами ”Моління про чашу” Белліні. Тім підліток, йому — як всім підліткам — соромно за своїх батьків. Фоном знов-таки промисловий порт.


Третій кадр: “Вигнання з райського куточка” (за зразком “Вигнання з раю” Мазаччо, його всі впізнають). Тім студент-хіпстер, закадрив дівчину з багатої родини і забрав з віли у свою хрущовку.


Четвертий кадр: “Благовіщення про угоду з Virgin”. Гра слів: Virgin як “діва” (богоматір) і як назва авіакомпанії. Тім вже молодий батько, має свій бізнес по комп'ютерах і ось щойно вдало продав його. На чашці на столі напис “Зрадник класу”, бо тепер він багатій. Взагалі класовий марксистський дискурс у англійців важливий і постійно вживаний, не як у нас.


П'ятий кадр: “Цькування вищого класу” (за мотивами портрету 18-го сторіччя). Тім і його жінка вже у літах, вони живуть в поміщицькій садибі, як аристократи (але ми знаємо, що насправді вони такими не є). Справжнього ж аристократа в образі оленя загризають червоні соціалістичні/лейбористські пси, і біля будинку наметики протестантів: “Ділися баблом, Тім!”.


Останній кадр — “Оплакування” - це розповідь перехожої, на очах якої стрітрейсер на модній машині розбився об стовп і помер. Це і є Тім, якому під старість біс вскочив у ребро, і він закрутив роман з молодою чікою і став ганятися на спорткарах. Гроші його від смерті не захистили.


***
В окремому зальчику висять робочі ескізи автора; можна прослідити, як він розвивав ідею полотен.


***
А іще в одному відсіку була маленька експозиція, очевидно, українського автора (авторів?) на тему війни: кожна картинка — це стандартна стрілецька мішень, якось творчо осмислена і оброблена.

From:
Anonymous( )Anonymous This account has disabled anonymous posting.
OpenID( )OpenID You can comment on this post while signed in with an account from many other sites, once you have confirmed your email address. Sign in using OpenID.
User
Account name:
Password:
If you don't have an account you can create one now.
Subject:
HTML doesn't work in the subject.

Message:

 
Notice: This account is set to log the IP addresses of everyone who comments.
Links will be displayed as unclickable URLs to help prevent spam.

Profile

sposterig

July 2017

S M T W T F S
       1
234 5678
9101112131415
1617181920 2122
232425262728 29
3031     

Style Credit

Expand Cut Tags

No cut tags
Page generated Aug. 22nd, 2017 01:41 am
Powered by Dreamwidth Studios