[personal profile] sposterig
В березні ходив на виставку британського мистця Грейсона Перрі, і дуже вона мені сподобалася.


Цікавим виявилося місце її проведення: галерея "Ізоляція"; наскільки я знаю, її колектив мав одноіменну галерею в Донецьку, але бандити захопили її і перетворили на тюрму, а колектив втік і відновив її у Києві, так само у промзоні. У дворі цього заводу стоїть пам'ятник воїнам дніпровської флотилії.

Але до виставки.

***
Головне, що виставка дає чисто естетичне і навіть фізіологічне задоволення. Експонати - це шість величезних яскравих килимів-гобеленів із купою і фантасмагоричних, і реалістичних деталей; оку приємно роздивлятися ці насичені барви і ворсисту текстуру, а розуму цікаво розглядувати і розшифровувати елементи і будувати з них історії. А історії ці мають кілька шарів смислів.

Перший смисл на поверхні: актуальна соціальна критика. Це алегорична біографія вигаданого, але типового сучасного британця Тіма Рейквела: від народження до смерті у літньому віці. Цей художник, Грейсон Перрі, знімав документальну стрічку про побутові традиції англійських регіонів, і вирішив зконцентровано відбити їх в одній персональній історії. Мене вона зворушила і з просто життєвого погляду, і з соціально-історичного. Людське життя розгортається переді мною, і в ньому я впізнаю себе самого. Ось він немовля, ось комплексуючий підліток, ось манерний хіпстер, ось обережний батько сімейства, ось успішний підприємець, а ось жертва автоаварії. Кожна картина насичена масою соціально-культурних символів і позначок, які, думаю, впізнаються і читаються англійцями, як свіжа газета, і несуть як сентиментальний, так і сатиричний меседж. Хоч сам я по Англії трошки поїздив і деякі з цих ребусів розгадую, але в основному я уловлюю лише загальний сенс. Деталі писалися для англійців.

З соціально-історичного погляду - це так само типова трансформація британців від суспільства індустріальних робітників у суспільство середнього класу, який цінує набуту заможність, але не дуже уявляє, що із нею робити і яка тепер його роль у світі - точнісінько як розповідав Джон Ленон.

Другий смисл - це історія-прототип, яка підштовхнула Грейсона Перрі: моралізаторський комікс 18-го сторіччя «Історія марнотрата» (Rake’s Progress –> Тім Рейквел). Як і триста років тому, молодий чоловік шукає комфортних форм, щоб компенсувати порожнечу смислів, і в цьому зазнає життєвої поразки.


Третій рівень смислів – ренесансі картини на християнські сюжети, з яких Перрі зняв структуру для кожної з робіт цієї серії. Важлива, як на мене, алегорія, яку я прочитав як вказання на циклічність людського досвіду: все вже було, все вже пережито, перестраждано і намальовано, і в долі кожного пересічного обивателя вічно відбиваються одні й ті ж євангельські колізії. Тривожний якийсь символ, безнадійний.

Картини я зісканував з чудового буклету, який там купив, але вони не передають яскравості оригіналів.

***
Перший кадр: “Поклоніння вуличних бійців”.

Тім народжується в якомусь робітничому передмісті, і його вітають місцеві дєвахи і пацани. На стінах фотографії старої індустріальної Англії. Пацани-скінхеди приймають його у плем'я, даруючи ознаки приналежності — форму тутешньої футбольної команди; для англійців це дуже важливо (це переповідь картини Мантеньї “Поклоніння пастухів”/

Другий кадр: “Агонія на парковці” - за мотивами ”Моління про чашу” Белліні. Тім підліток, йому — як всім підліткам — соромно за своїх батьків. Фоном знов-таки промисловий порт.


Третій кадр: “Вигнання з райського куточка” (за зразком “Вигнання з раю” Мазаччо, його всі впізнають). Тім студент-хіпстер, закадрив дівчину з багатої родини і забрав з віли у свою хрущовку.


Четвертий кадр: “Благовіщення про угоду з Virgin”. Гра слів: Virgin як “діва” (богоматір) і як назва авіакомпанії. Тім вже молодий батько, має свій бізнес по комп'ютерах і ось щойно вдало продав його. На чашці на столі напис “Зрадник класу”, бо тепер він багатій. Взагалі класовий марксистський дискурс у англійців важливий і постійно вживаний, не як у нас.


П'ятий кадр: “Цькування вищого класу” (за мотивами портрету 18-го сторіччя). Тім і його жінка вже у літах, вони живуть в поміщицькій садибі, як аристократи (але ми знаємо, що насправді вони такими не є). Справжнього ж аристократа в образі оленя загризають червоні соціалістичні/лейбористські пси, і біля будинку наметики протестантів: “Ділися баблом, Тім!”.


Останній кадр — “Оплакування” - це розповідь перехожої, на очах якої стрітрейсер на модній машині розбився об стовп і помер. Це і є Тім, якому під старість біс вскочив у ребро, і він закрутив роман з молодою чікою і став ганятися на спорткарах. Гроші його від смерті не захистили.


***
В окремому зальчику висять робочі ескізи автора; можна прослідити, як він розвивав ідею полотен.


***
А іще в одному відсіку була маленька експозиція, очевидно, українського автора (авторів?) на тему війни: кожна картинка — це стандартна стрілецька мішень, якось творчо осмислена і оброблена.

Date: 2017-04-27 08:29 pm (UTC)
old_perdell: (Default)
From: [personal profile] old_perdell
Супер. 5й кадр - восторг.

Profile

sposterig

July 2017

S M T W T F S
       1
234 5678
9101112131415
1617181920 2122
232425262728 29
3031     

Page Summary

Style Credit

Expand Cut Tags

No cut tags
Page generated Aug. 22nd, 2017 02:52 pm
Powered by Dreamwidth Studios